Olin juuri saapunut intoa puhkuen palaveriin uuden esimieheni ja Pohjoismaiden johtajan kanssa. Työskentelin eräässä maailman johtavassa hammashoitoloiden kalustoa myyvässä yrityksessä ja minulla oli suunnitelmia, kuinka asioita vietäisiin käytäntöön. Sitten, täysin puskista, pam! Kuulen heti ensimetreillä “Me olemme pakotettuja irtisanomaan sinut.”
Pettymyksen tunne valtasi minut ja samalla tunsin surua myös yrityksen puolesta, sillä koin heidän menettäneen erittäin hyvän työntekijän. Tieto siitä, että minut olisi haluttu pitää työssäni, mutta prosentit Amerikassa eivät riittäneet, lohdutti hieman. Elettiin vuotta 2008 ja lama oli oikeasti olemassa.
Viihtyisä hoitola ja hyvän asiakaspalvelun verkkokauppa – miten SmileSpa ja Hampaille.fi saivat alkunsa?
Ajaessani kotiin kaikkien ristiin rastiin poukkoilevien tunteideni kanssa tein päätöksen lähteä toteuttamaan omaa unelmaani paremmasta hammashoitolasta. Hoitolasta, jossa aidosti ajaisimme asiakkaiden etua ja jossa voisin tehdä niin hyvää työtä kuin oikeasti halusin. Usko tai älä, olen työssäni suuhygienistinä kuullut muun muassa sanat “Et voi opettaa asiakkaita liian hyvään”. Siis mitä?! Silloin ymmärsin, että ainoa paikkani tehdä tätä työtä oli yrittäjänä.
Heti alusta oli selvää, mistä arvoista hoitolani ponnistaa ja miten siellä asiakkaita palvelen: rakkaudesta käsin, erityisesti rakkaudesta ihmisiin ja niihin hampaisiin. Alusta asti oli aivan selvää, että olen tuomassa alalle jotain erilaista. Halusin hoitolan, jota itse rakastan ja johon muidenkin olisi rentoa tulla. Kaunis ja kodikas paikka, jossa teen työtä raudan lujalla ammattitaidolla.
Hoitolan viihtyvyys oli siis hyvin tärkeää. Näin ensikädessä siksi, että halusin työympäristön, jossa minun olisi hyvä olla. Uskoin synnyttäväni onnellisia asiakkaita ollessani itse onnellinen. Näin syntyi Tampereelle SmileSpa-niminen hammaskauneushoitola.
Yhtenä tärkeänä osana hoitolaa oli muun muassa jalkoihin puettavien mukavien tohveleiden lisäksi se, että pystyin tarjoamaan valikoiman hyviä hammashoidon tuotteita sellaiseen hintaan, jolla sinä voisit niitä ostaa. Pidin asiakkaiden juoksuttamista apteekkiin huonona palveluna – joutuisit näkemään ylimääräistä vaivaa etkä välttämättä löytäisi juuri sitä tuotetta, jota haluaisin sinun käyttävän! Aloin miettiä, mistä saisit hankittua tuotteet helposti myös tapaamistemme välissä. Myin hoitolassa myös tuotteita, joita et apteekista saanut.
Niinpä syntyi ajatus pystyttää hoitolan rinnalle Hampaille.fi-verkkokauppa. Aloin puhua asiasta IT-taustaiselle miehelleni ja sain hänet perustamaan verkkokaupan parin päivän varoitusajalla. Näin syntyi perheyrityksemme ja Suomen ensimmäinen suunhoidon tuotteisiin erikoistunut verkkokauppa.
Elämä hammaslangan varassa – Suusi Supervoima
Luomisen tarpeen tunne Suusi Supervoima -sivuston perustamiseen on kytenyt jo vuosia. Olen onnekkaana saanut tehdä työtä asiakkaideni parhaaksi yli kymmenen vuotta. Aloin kuitenkin turhautua, sillä halusin kyetä parantamaan useamman ihmisen hyvinvointia. Hoitolassa tekemäni työ on merkityksellistä yhdelle, mutta sydämeni alkoi kuplia, kun ajattelin bloggaamista ja videoiden tekemistä tavalla, jolla ehkä kukaan ei sitä tekisi tällä alalla.
Saan jatkuvasti lukea nimekkäiden hammaslääkärien kirjoituksia siitä, miten hammashoidon ennaltaehkäisevää työtä pitäisi sekä lisätä että parantaa. Se, miten työtä on tähän mennessä tehty, ei selvästi ole moniakaan kiinnostanut ja innostanut panostamaan suunsa terveyteen. Tämän sivuston tarkoitus onkin saada sinut ajattelemaan hampaitasi uudella tavalla: tarjota materiaalia, jota jaksat lukea ja ratkaisuja mahdollisiin ongelmiisi.
Tämän päivän Suomessa kaikkien suuhun ja hampaisiin liittyvien tutkimusten valossa haluaisin sinun tarttuvan harjaasi kynsin hampain ja ymmärtävän, että elämäsi voi todella olla hammaslangan varassa.
Halutessasi voit lukea tarkemmin, miksi aloin kirjoittaa Suusi Supervoima -blogia ja miten alkujaan päädyin hampaiden pariin. Jos haluat saada oman suusi supervoiman käyttöösi, voit selata hieman alaspäin ja liittyä uutiskirjelistalleni.